Diagnosticarea precoce (înainte de 2-3 ani) este, pe cât de importantă, pe atât de dificilă de realizat. În această perioadă de creştere, dezvoltarea normală a copiilor diferă foarte mult de la unul la altul, unii fiind distanţi şi neafectuoşi, alţii fiind foarte sociabili ori foarte retraşi. Sunt unii copii care par a se dezvolta normal însă, în primii ani de dezvoltare regresează, iar alţii dobândesc foarte puţine achiziţii. Datorită faptului că perioada maximă de dezvoltare a creierului uman se află undeva între 0 şi 3 ani, iar în intervalul 3-4 ani se maturează neocortexul, se poate deduce şi de aici importanţa deosebită pe care diagnosticarea precoce şi intervenţia timpurie o poate avea în dezvoltarea copilului cu întârzieri în dezvoltare. Prin diagnosticarea precoce a întârzierilor în dezvoltare la copii şi intervenţia timpurie se îmbunătăţeşte capacitatea generală a copilului de a funcţiona. De multe ori, părinţii sunt primii care observă câteva dificultăţi în dezvoltarea copilului lor, încă de la naştere, precum: lipsa reacţiei la persoane sau jucării, fixarea privirii pe un singur obiect pe o perioadă îndelungată de timp, manifestarea unor comportamente repetitive, lipsa zâmbetului, prezenţa unei hipersensibilităţi la sunete, unele dintre ele provocând crize de plâns lungi, lipsa răspunsului la instrucţiuni simple („hai la mama!”, „vino la mine!” etc.) Atunci este momentul în care sunt constatate de către părinţi multiple diferenţe în dezvoltarea propriului copil comparativ cu alţii, de aceeaşi vârstă.
Diagnosticul medical final va fi pus după examinarea de către medicul de psihiatrie pediatrică. După această etapă, familia apelează la un psiholog cu ajutorul căruia va stabili planul de intervenţie terapeutică.
Lasă un răspuns