Clinica Împreună - Centru de terapie

Caracteristicile întârzierii în dezvoltare

Întârzierea în dezvoltare apare atunci când un copil nu a atins etapele de dezvoltare în perioada de timp așteptată. Termenul „etape de dezvoltare” se referă la procesul de dezvoltare a abilităților prin care trec copiii. Dacă un copil nu învață o abilitate pe care alți copii o învață la aceeași vârstă, acest fapt poate scoate în evidență riscului unei întârzieri în dezvoltare. Factorii de risc pentru problemele de dezvoltare ar putea fi genetici și de mediu. Pe măsură ce factorii de risc cresc, un copil ar putea avea un risc mai mare al întârzierii în dezvoltării.

Întârzierile în dezvoltare pot apărea în toate cele cinci arii de dezvoltare sau pot apărea doar într-una sau mai multe dintre aceste zone. Cele cinci arii de dezvoltare sunt: ​​dezvoltarea fizică, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea comunicării, dezvoltarea socială și emoțională și abilitățile de adaptare. Dacă există o dificultate într-o arie (cum ar fi dezvoltarea fizică), aceasta poate avea impact asupra altor arii (cum ar fi vorbirea și limbajul).

Dezvoltarea fizică

-Dificultăți în abilitățile motorii grosiere – utilizarea grupurilor musculare mari care ajută la mers, alergare, statul în picioare, așezare, schimbarea pozițiilor și menținerea echilibrului

-Dificultăți în abilitățile motorii fine – capacitatea de a apuca, mânca și îmbrăca

-Are brațe și / sau picioare rigide

-Nu are o postură corectă în comparație cu alți copii de aceeași vârstă

-Folosește o parte a corpului mai mult decât cealaltă

-Pare a fi neîndemânatic în comparație cu alți copii de aceeași vârstă

-Are un tonus muscular slab

-Coordonarea și echilibrul sunt sub „normal”

-Se pare că are dificultăți în urmărirea obiectelor sau a persoanelor cu ochii

-Freca frecvent ochii

-Întoarce, înclină sau ține capul într-o poziție tensionată sau neobișnuită atunci când încearcă să privească un obiect

-Se pare că are dificultăți în găsirea sau ridicarea obiectelor mici aruncate pe podea (după vârsta de 12 luni)

-Are dificultăți de concentrare sau de contact vizual

-Închide un ochi când încearcă să privească obiecte îndepărtate

-Ochii par a fi încrucișați 

-Aduce obiecte prea aproape de ochi pentru a le vedea

-Unul sau ambii ochi par anormali ca mărime sau culoare

Dezvoltare cognitivă (abilități intelectuale)

-Se luptă cu învățarea lucrurilor de bază, rezolvarea problemelor și amintirea sarcinilor

-Afișează întârzieri în abilitățile de bază de raționament și joc (de exemplu, înșurubarea, sortarea, puzzle-urile etc.)

-Durată de atenție este mică 

-Are probleme la rezolvarea problemelor de bază

-Are probleme cu gândirea logică

Dezvoltarea comunicării (vorbire și limbaj)

-Nu reușește să scoată sunete sau cuvinte care ar fi adecvate vârstei

-Nu poate comunica la nivelurile adecvate vârstei

-Este posibil să nu răspundă propriului nume

-Are probleme legate de comunicarea verbală, limbajul corpului, gesturile și înțelegerea a ceea ce spun alții

-Vorbirea poate fi întârziată sau este posibil să nu existe 

-Nu folosește comunicarea nonverbală (indicare și gesticulare) la nivelurile adecvate vârstei

-Folosește mai puține gesturi, iar cele pe care le folosește au o funcție limitată

-Se luptă să eticheteze receptiv sau expresiv locuri, oameni, obiecte

-Poate exista o pierdere a auzului, care afectează și limbajul

-Vorbește cu voce foarte tare sau foarte blanda

-Se pare că are dificultăți în a răspunde la nume, chiar și pentru ceva interesant

-Întoarce corpul astfel încât aceeași ureche să fie întotdeauna orientată către sunet

-Are dificultăți în a înțelege ceea ce s-a spus sau a urma instrucțiuni (după vârsta de 3 ani)

-Nu tresară la zgomote puternice

-Urechile pot părea mici

Dezvoltare socială și emoțională

-Are dificultăți de interacțiune cu ceilalți și în dezvoltarea relațiilor cu familia și prietenii

-Are probleme în înțelegerea regulilor sociale

-Se concentrează pe obiecte pentru perioade lungi de timp și se poate bucura de acest lucru mai mult decât alte activități

-Nu poate solicita dragostea și aprobarea unui îngrijitor sau a unui părinte

-Poate deveni neobișnuit de frustrat atunci când încearcă să îndeplinească sarcini simple (pe care le pot face majoritatea copiilor de aceeași vârstă)

-Rareori face contact vizual

-Este posibil să nu pară să-i observe pe ceilalți 

-De multe ori nu construiește relații cu alții de vârsta lor la un nivel de dezvoltare așteptat

-Rareori împărtășește atenția cu alții, cum ar fi să-și exprime interesele sau realizările

-Nu demonstrează reciprocitate emoțională 

-Imită rar acțiunile altora în joc 

-Nu știe să se joace cu jucăriile 

-Pare că se află în „propria sa lume”

-Nu este interesat de alți copii

Comportament adaptativ (abilități zilnice de funcționare)

-Dificultăți de îmbrăcare, îngrijire și hrănire

-Poate avea dificultăți în realizarea abilităților adecvate vârstei în mod independent

-Abilitățile sociale pot fi slabe (relații cu familia și prietenii)

-Nu pot alege propriile activități

-Au probleme în utilizarea abilităților de alfabetizare timpurie, scriere și calcule matematice

-Au probleme în a vedea consecințele acțiunilor

-Poate fi neîndemânatic

-Nu afișează pregătirea pentru antrenamentul la toaletă la vârsta potrivită

-Prezintă comportamente problematice și imaturitate

-Afișează unele comportamente obsesive / compulsive

-Are dificultăți în respectarea regulilor și rutinelor

-Afișează supra-sensibilitatea la anumite sunete, texturi, stimuli vizuali

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *