Tulburări de limbaj la copii

Ce sunt tulburările de limbaj?

Majoritatea sugarilor sau copiilor mici pot înțelege ceea ce spui cu mult înainte să poată vorbi clar. Pe măsură ce se maturizează și se dezvoltă abilitățile lor de comunicare, majoritatea copiilor învață cum să-și exprime gândurile în cuvinte.

Cu toate acestea, copiii cu tulburări de limbaj pot avea probleme cu înțelegerea cuvintelor pe care le aud sau le citesc. Aceasta se numește o tulburare de limbaj receptivă. Alți copii pot avea dificultăți în a vorbi cu alții și în a-și exprima gândurile și sentimentele. Aceasta se numește o tulburare de limbaj expresivă. Adesea, copiii vor avea ambele tulburări în același timp.

Tulburările de limbaj sunt o problemă frecventă la copii și pot fi tratate. Cu toate acestea, a avea o tulburare de limbaj poate fi frustrant, nu numai pentru copiii care le au, ci și pentru părinții și profesorii lor. Fără diagnostic și tratament, copiii cu o tulburare de limbaj receptiv-expresiv pot avea performanțe slabe la școală. De asemenea, se pot comporta greșit din cauza frustrării că nu pot comunica. Este important să obțineți un diagnostic precis și să începeți tratamentul cât mai curând posibil.

Dacă bănuiți că copilul dumneavoastră ar putea avea o tulburare de limbaj, discutați imediat cu furnizorul de servicii medicale al copilului dumneavoastră. Cercetările au arătat că copiii care încep terapia devreme au cele mai bune rezultate.

Cauze

Tulburările de limbaj pot avea multe posibile cauze. Deși tulburarea de limbaj a copilului dumneavoastră poate fi principala preocupare, este adesea motivul unei alte afecțiuni secundare.

Cauzele tulburărilor de limbaj includ:

  • Afecțiuni medicale sau dizabilități, cum ar fi autism, leziuni cerebrale, accident vascular cerebral sau tumoare
  • Defecte congenitale precum sindromul Down (trisomia 21), sindromul X fragil sau paralizia cerebrală
  • Probleme în timpul sarcinii sau nașterii, cum ar fi o nutriție deficitară, naștere timpurie sau greutate redusă la naștere
  • Uneori, tulburările de limbaj au antecedente familiale. În multe alte cazuri, cauza nu este cunoscută.
  • Este important să știm că învățarea mai multor limbi nu provoacă tulburări de limbaj la copii; cu toate acestea, un copil cu o tulburare de limbaj va avea aceleași probleme în toate limbile.

Tulburări de limbaj receptive

Copiii cu o tulburare de limbaj receptiv au dificultăți în înțelegerea limbajului. Au probleme în a înțelege sensul cuvintelor pe care le aud și le văd. Aceasta include persoanele care le vorbesc și cuvintele pe care le citesc în cărți. Tulburările de limbaj receptive pot cauza probleme de învățare și trebuie tratate cât mai devreme posibil.

Un copil cu o tulburare de limbaj receptiv poate avea dificultăți în:

  • Înțelegerea gesturilor
  • Înțelegerea a ceea ce spun oamenii
  • Urmarea instrucțiunilor
  • Identificarea părților corpului sau a obiectelor
  • Identificarea imaginilor obiectelor sau acțiunilor
  • Înțelegerea conceptelor și ideilor
  • Învățarea cuvintelor noi
  • Înțelegerea întrebărilor care i se pun
  • Înțelegerea a ceea ce i se citește
  • Înțelegerea glumelor sau a limbajului indirect

Ce sunt tulburările de limbaj?

Majoritatea sugarilor sau copiilor mici pot înțelege ceea ce spui cu mult înainte să poată vorbi clar. Pe măsură ce se maturizează și se dezvoltă abilitățile lor de comunicare, majoritatea copiilor învață cum să-și exprime gândurile în cuvinte.

Cu toate acestea, copiii cu tulburări de limbaj pot avea probleme cu înțelegerea cuvintelor pe care le aud sau le citesc. Aceasta se numește o tulburare de limbaj receptivă. Alți copii pot avea dificultăți în a vorbi cu alții și în a-și exprima gândurile și sentimentele. Aceasta se numește o tulburare de limbaj expresivă. Adesea, copiii vor avea ambele tulburări în același timp.

Tulburările de limbaj sunt o problemă frecventă la copii și pot fi tratate. Cu toate acestea, a avea o tulburare de limbaj poate fi frustrant, nu numai pentru copiii care le au, ci și pentru părinții și profesorii lor. Fără diagnostic și tratament, copiii cu o tulburare de limbaj receptiv-expresiv pot avea performanțe slabe la școală. De asemenea, se pot comporta greșit din cauza frustrării că nu pot comunica. Este important să obțineți un diagnostic precis și să începeți tratamentul cât mai curând posibil.

Dacă bănuiți că copilul dumneavoastră ar putea avea o tulburare de limbaj, discutați imediat cu furnizorul de servicii medicale al copilului dumneavoastră. Cercetările au arătat că copiii care încep terapia devreme au cele mai bune rezultate.

Cauze

Tulburările de limbaj pot avea multe posibile cauze. Deși tulburarea de limbaj a copilului dumneavoastră poate fi principala preocupare, este adesea motivul unei alte afecțiuni secundare.

 

Cauzele tulburărilor de limbaj includ:

  • Afecțiuni medicale sau dizabilități, cum ar fi autism, leziuni cerebrale, accident vascular cerebral sau tumoare
  • Defecte congenitale precum sindromul Down (trisomia 21), sindromul X fragil sau paralizia cerebrală
  • Probleme în timpul sarcinii sau nașterii, cum ar fi o nutriție deficitară, naștere timpurie sau greutate redusă la naștere
  • Uneori, tulburările de limbaj au antecedente familiale. În multe alte cazuri, cauza nu este cunoscută.
  • Este important să știm că învățarea mai multor limbi nu provoacă tulburări de limbaj la copii; cu toate acestea, un copil cu o tulburare de limbaj va avea aceleași probleme în toate limbile.

Tulburări de limbaj receptive

Copiii cu o tulburare de limbaj receptiv au dificultăți în înțelegerea limbajului. Au probleme în a înțelege sensul cuvintelor pe care le aud și le văd. Aceasta include persoanele care le vorbesc și cuvintele pe care le citesc în cărți. Tulburările de limbaj receptive pot cauza probleme de învățare și trebuie tratate cât mai devreme posibil.

Un copil cu o tulburare de limbaj receptiv poate avea dificultăți în:

  • Înțelegerea gesturilor
  • Înțelegerea a ceea ce spun oamenii
  • Urmarea instrucțiunilor
  • Identificarea părților corpului sau a obiectelor
  • Identificarea imaginilor obiectelor sau acțiunilor
  • Înțelegerea conceptelor și ideilor
  • Învățarea cuvintelor noi
  • Înțelegerea întrebărilor care i se pun
  • Înțelegerea a ceea ce i se citește
  • Înțelegerea glumelor sau a limbajului indirect

Tulburări de limbaj expresiv

Copiii cu o tulburare de limbaj expresiv au probleme cu utilizarea limbajului. Este posibil să poată înțelege ceea ce spun alții, dar au dificultăți în exprimarea a ceea ce simt și gândesc. Tulburarea poate afecta atât limbajul vorbit, cât și cel scris.

Un copil cu o tulburare de limbaj expresiv poate avea dificultăți în:

  • Folosirea gesturilor
  • Denumirea obiectelor
  • Folosirea corectă a cuvintelor
  • Exprimarea gândurilor și ideilor
  • Folosirea unei gramatici adecvate
  • Spunerea unei povești
  • Punerea și răspunderea la întrebări
  • Cântarea sau recitarea poeziilor

Tratament

Pentru a vă trata copilul, logopedul îl va ajuta să învețe să se relaxeze și să se bucure de comunicare prin joc. Logopedul va folosi diverse metode adecvate vârstei pentru a-ți ajuta copilul în privința limbajului și comunicării. De asemenea, va vorbi cu copilul dumneavoastră și poate folosi jucării, cărți, obiecte sau imagini pentru a ajuta la dezvoltarea limbajului. Logopedul poate practica adresarea și răspunsul la întrebări cu copilul dvs. și vă va explica mai multe despre tehnicile cele mai bune pentru tipul de tulburare de limbaj al copilului dumneavoastră.

Diverse forme de comunicare augmentativă și alternativă pot fi introduse în timpul unei evaluări a limbajului vorbirii sau a terapiei, în funcție de nevoile și abilitățile specifice de comunicare ale copilului dumneavoastră. Comunicarea augmentativă și alternativă include orice tip de comunicare care îmbunătățește sau înlocuiește vorbirea naturală. Aceasta include sisteme fără tehnologie, cum ar fi limbajul manual al semnelor și plăcile de comunicare cu imagini, și sistemele de înaltă tehnologie, inclusiv dispozitive computerizate cu seturi de vocabular mare și ieșire vocală sintetizată. Aceste instrumente pot fi utilizate de copiii a căror vorbire este insuficientă pentru a-și satisface nevoile zilnice de comunicare și pentru a reduce frustrarea atunci când comunică.